Logo Babynamen.nl

Blog

Zeldzame Bijbelse namen: deze kende je nog niet

Zeldzame Bijbelse namen: deze kende je nog niet

De Bijbel kent ontzettend veel mooie namen die je aan je kindje kunt geven. Veel Bijbelse babynamen zijn zelfs heel bekend en populair, zoals Bram (van Abraham), Lukas en Sara. Maar wist je dat er ook heel veel onbekende Bijbelse babynamen zijn? Met een van die namen geef je een unieke naam aan je kindje en draagt hij of zij een heel waardevolle naam mee. Wij verzamelden 10 zeldzame Bijbelse namen met betekenis die je waarschijnlijk nog niet eerder hoorde!

1. Naftali

Naftali is een christelijke naam die maar weinig voorkomt in Nederland. In de Bijbel is het een van de zonen van Jakob, maar deze naam kan volgens ons zowel aan meisjes als aan jongens gegeven worden. Naftali betekent ‘mijn strijd, ik heb gestreden, worstelaar’ en vind je onder andere terug in Genesis 30:8.

2. Baruch

Ben je op zoek naar zeldzame Bijbelse namen die krachtig klinken? Ga dan voor Baruch, dat ‘zegen, bliksem’ betekent. Andere namen met ‘zegen’ in de betekenis zijn Bent en Kas. In de Bijbel is Baruch de secretaris en vriend van de profeet Jeremia. Je vindt de naam onder andere terug in Nehemia 3:20 en Jeremia 32:12.

3. Sela

Zoek je een zeldzame Bijbelse babynaam die met muziek te maken heeft? Ga dan voor Sela! Sela is naast een Bijbelse naam ook een rustteken tussen delen van psalmen. De naam betekent ‘klif, rots’ en is ook te schrijven als Selah. Je vindt Sela in veel stukken in de Bijbel terug, zoals in Psalm 3 als rustteken en als Bijbels persoon in Genesis 38:11.

Lees ook:  Een unisex babynaam, iets voor jouw kindje?

4. Laban

Een zeldzame Bijbelse naam die ‘witte’ betekent is Laban. Laban is de vader van Lea en Rachel, de vrouwen van aartsvader Jakob. Er zijn maar 39 mensen in Nederland die Laban heten, wat het een erg zeldzame naam maakt. In Genesis 24:29 gaat het onder andere over Laban.

5. Artemis

Een prachtige naam die ook in de Bijbel voorkomt is Artemis. Artemis is de godin van de jacht en de maan, en de dochter van Zeus. In de Bijbel wordt ook naar Artemis gerefereerd als godin. De naam betekent dan ook ‘godin van de maan’ en komt minder dan 25 keer voor in Nederland. Artemis vind je onder andere terug in Handelingen 19:27.

6. Junia

Een Bijbelse naam met de letter J is Junia! In de Bijbel wordt niet duidelijk of Junia een man of een vrouw is, waardoor in sommige vertalingen ook wel gekozen is voor de naam Junias. Junia betekent ‘de jongeling, gewijd aan Jupiter’ en komt 39 keer voor in Nederland. Junia wordt trouwens genoemd in Romeinen 16:7.

7. Amon

Kies de naam Amon als je op zoek bent naar een Bijbelse naam met 4 letters! Amon is een van de vele koningen die in de Bijbel voorkomen en de naam betekent ‘leraar, bouwer, beschermer’. Andere namen die op Amon lijken zijn Amos en Aram. Je leest meer over Amon in 2 Koningen 21:19.

8. Itamar

De naam Itamar is een van de zeer zeldzame Bijbelse babynamen in dit rijtje, want er zijn maar 17 mensen in Nederland die met deze naam door het leven gaan. Itamar is een neef van Mozes, de man die de Israëlieten uit Egypte leidde en samen met hen 40 jaar door de woestijn reisde. Itamar betekent ‘palmboomeiland’ en komt onder andere voor in Exodus 28:1.

Lees ook:  Kort en krachtig: de leukste korte babynamen

9. Naära

Een zeldzame Bijbelse naam voor meisjes, is Naära. Naära is een afstammeling van Juda, het hoofd van een van de belangrijkste stammen in de Bijbel. De naam betekent ‘meisje, geluk’ en is in Nederland maar 35 keer gegeven. Naära wordt genoemd in 1 Kronieken 4:5 en 6.

10. Silas

Op zoek naar een Bijbelse naam met een S? Dan is de Bijbelse jongensnaam Silas misschien iets voor je! Silas begeleidde de apostel Paulus tijdens zijn tweede zendingsreis. Silas wordt ook wel Silvanus genoemd, wat je kunt afkorten naar Silvan. De naam betekent ‘van het bos’. Silas komt onder andere voor in Handelingen 15, vanaf vers 22.

Christelijke namen met betekenis

Met een van deze zeldzame namen met een Bijbelse achtergrond geef je je kindje een unieke naam en laat je zien dat het geloof een bijzondere betekenis heeft in je leven. Wil je nog meer inspiratie voor unieke namen? Bekijk dan ook eens ons artikel met 10 mooie en zeldzame babynamen!